Pages

FITNAH PALING BESAR YANG AKAN DIALAMI MANUSIA



Rasulullah bersabda " Tidak ada perkara yang lebih besar antara penciptaan Adam sampai hari kiamat melebihi (fitnah) DAJJAL" (H.R Muslim)..

DAJJAL adalah seorang lelaki dari keturunan Adam, keluar pada akhir zaman, diantara kedua matanya tertulis KA-FA-RA yang bisa dibaca oleh setiap orang yang beriman. Mata kanannya buta, dan biji matanya bagaikan buah anggur yang mengapung. Saat pertama kali keluar dia mengaku sebagai orang soleh, lalu mengaku sebagai nabi, kemudian mengaku sebagai tuhan. Ia mendatangi suatu kaum dan mengajak mereka pada ajarannya, namun mereka mendustakan dan menolak perkataannya. Lalu dia meninggalkna mereka, lantas harta-harta mereka mengikuti DAJJAL, sehingga mereka tidak memiliki apa-apa. Kemudian dia mendatangi kaum lain, lalu ia mengajak mereka kepada ajarannya, lantas mereka menerima dan percaya padanya.  Dia memerintahkan langit untuk menurunkan hujan, maka turunlah hujan, dan memerintahkan bumi untuk menumbuhkan maka tumbuhlah tanaman. Dia mendatangi manusia dengan membawa api dan air. Api yang dibawakannya adalah air yang dingin, dan air yang dibawakannya adalah api. Sudah tentu setiap orang yang beriman perlu berlindung kepada Allah dari fitnah DAJJAL ini pada setiap penghujung solat, iaitu membaca ayat dari awal surah Al-Kahfi jika bertemu dengannya, dan berusaha menjauhi pertemuan dengannya kerana dikhuatiri terpedaya olehnya..

Rasululah SAW bersabda " Siapa saja yang mendengar tentang DAJJAL, maka menjauhi darinya. Demi Allah, sesungguhnya seseorang mendatangi dan mengira bahawa dia adalah orang yang beriman, lantas dia mengikutinya disebabkan oleh subahat yang dibawanya (H.R Abu Daud)

DAJJAL berada di muka bumi selama 40 hari, diantaranya ada sehari bagaikan setahun, ada sehari bagaikan sebulan dan ada sehari bagaikan seminggu dan sisa hari-harinya seperti hari biasa. DAJJAL tidak akan meninggalkan suatu negeri atau permukaan bumi pun, kecuali Madinah dan Makkah. Kemudian Nabi Isa turun, lalu membunuhnya.

P/S : BUATLAH AMAL SELAGI UPAYA..Jika diizinkan Allah, biarlah aku mati sebelum DAJJAL keluar begitu juga dengan Muslim yang lain. Sungguh ngeri dan dahsyat akan kedatangan DAJJAL tu.. Wallahuaklam




Photobucket


No comments: