Pages

Perjalananku ke Taif, Makkah (Masjidil Haram) & Jeddah

Of course, pembuka cerita dan pembuka gambar hari ni ialah muka aku...Masa ni kat dalam bilik hotel, siap2 nak merayap gi beli barang kat kaki lima Masjidil Haram

Flight aku dari Riyadh ke Taif jam 8.30pm dan sampai Taif lebih kurang 9.45pm...Taif nye airport kecik jek, turun dari flight tu terus ke pintu masuknye...Pastu hubby pakai ihram dan meneruskan perjalanan ke Makkah (naik teksi...200 riyal tu, sejam lebih perjalanan)..(aku memang dah siap ihram sblm nak ke Taif, cuma niat pakai ihram tu aku ucapkan sesampainye di Taif)...

Sampai di miqat (Miqat ialah tempat kita berniat utk haji atau umrah)..aku berniat umrah dan dah dalam teksi tu, mesti lah terlelap..kroh kroh kroh jap..ehh sambil2 tu bole lak terbuka mata ni, konon nak tgk kat luar  lah (dengan keadaan aku yang mamai masa tu), spanjang jalan smue nya bergunung ganang (Msia nye gunung ganang smue hijau, ada pokok2, kat sana gunungnye smue batu, bayangkan keliling batu2 yg tinggi2)..
Sampai kat Makkah, check in hotel, ingat nak trus buat umrah, Anas tido lak, terpaksa hubby pegi sorg2...ada shuttle bus, 5-10 minit je ke Haram...Aku sambung tido dgn Anas...hehehe...Plan nk umrah sblm subuh, abis Anas masih tido, terpaksa pegi pastu...itu ini pun jam 8am aku ke Haram...Setibanya di Haram, air mata aku mengalir kegembiraan kerna dapat jejakkan kaki buat kali ketiga...tak dapat nak di ucapkan dgn kata2 bila kat sana...terlalu seronok...

Sambung cite aku, hubby lepak one corner dgn Anas, sementara aku buat Tawaf, tak ramai sgt org dan tak brp panas masa tu..Alhamdulillah (buat smue yg meminta aku mendoakan kalian, aku dah tolong doakan sedayaku, selebihnya pada Allah kita berserah)...

Haaaa yg ni paling penat...Saie, dari safa ke marwah...pun hubby kena jaga Anas lagi...dah abis Saie, biasalah amek gambar itu ini...pastu balik smula ke hotel dan relax jap..

Alamak peruk keroncong lak pas dah sampai kat hotel, apa lagi order makan dan aku makan dgn lahapnya...wuakakaka buruk lantak seh aku ni...Pas makan rehat sambil melelapkan mata...kroh kroh kroh sampai jam 5.30pm.. bangun, solat, mandi dan siap2 nak merayap lak pas maghrib...

Huhuhu SHOPPING...opppss bukan aku yg SHOPPING tau, hubby aku shopping sakan...takpe lah bukan selalu dia shopping..hehehe..Ramai gak org Msia aku nampak, tapi aku buat tak tau jek...Aku isyak kat Haram, MashaAllah masa solat tu, Anas punya lah baik, tak bangun2 dari stroller tu, duk diam jek...kan bagus if slalu mcm tu..Ada gak org meninggal kat sana, pompuan sbb dia tutup dgn kain hitam, if lelaki dgn kain putih..abis solat, balik hotel..makan2 dan tgk tv jap...yang aku banggakan dapat lak TV1 kat sana, bestnye walau tak clear...

Jam 4am 26hb aku bangun dan siap2 utk kemas baju, nak balik Riyadh lah...Tapi flight aku dari Jeddah, from Makkah ke Jeddah naik rental car, lebih kurang 1 jam perjalanan ke Jeddah...Airport nye, aku rasa Senai lagi hebat kot if dah siap renovate..up up up... Flight jam 11am, sampai Riyadh 12.15pm...sekali masa kat dalam keta nak balik umah, punye lah blur jalan, rupanye ada sand strom, kuat gak sand storm, sampaikan dalam umah aku pun gelap semacam jek, padahal baru jam 3pm masa tu...

Ok aku, akhiri crite trip aku dgn gambar2 kat sana..

Masa kat airport (King Khalid Domestic Airport)...aku yg berniqab (purdah), kat sini jek, balik Msia aku tak pakai..sbb mcm dah jadi lumrah kat sini, smue bertutup, aku pun jadi ninja jap..hehehe

Kaabah . Tawaf sebanyak 7 kali, dan doa lah apa2 pun, InshaAllah akan Allah kabulkan

Air zam zam (gambar no 3) Anas depan Kaabah (gambar no 1)

Luar Kaabah dan kat hotel lobby

Saie dari Safa ke Marwah.. Gambar 1 & 2 atas tu adalah batu asal masa Hajar hendak mencari air buat anaknye...masa tu jauhnya memang jauh...skrg jek dah dekat skit jarak safa marwah tu. Masa ni aku mmg mcm nak pengsan, tapi ku teruskan juga

Gambar 1, Anas pun nak saie gak, itupun sbb aku dah abis saie dan nak blk smule ke bas..dah lah Anas berlari, pastu bukan reti stop, org yg mengelak dari dia. No 3 tu, dia dengan jubah baru dia yg baru beli..suka bila aku ckp nice n hensem..sengih2 dpn cermin..hehe

Makkah dan Masjidil Haram waktu malam

Tinggikan gunung2 tu..sepanjang jalan dari Makkah ke Jeddah dipenuhi dgn gunung berbatu

Jeddah Domestic Airport.. Masa ni kat dalam bus nak ke flight

Alamak kat bawah lak gambar ni.. Pemandangan dari tingkap bilik aku..cuba tengok, dekat kat pembinaan antara bukit dan hotel tu kan..

Maybe tak banyak gambar nak aku letak kat sini, tapi cukuplah, sekadar utk tatapan smue. Mana tau pasni rezeki korang lak jejakkan kaki kat rumah Allah ni... InshaAllah ada rezeki lebih, korang terus buat haji, sekali seumur hidup, jgn tunggu tua baru nak pegi, selagi muda dan berkemampuan pergi lah..

Photobucket

P/s : Next trip aku is Australia dan JB..hehehe bestnye..ooi org JB, aku blk nanti, tunggu jek

Norgadis said...

Dah balik Umrah ya... bestnya dpt p sana. Aku p sana tahun 2005, lama dah... nmpknya banyak perubahan yang berlaku... semakin cantik pula kawasan masjidilharam tu ya... "cantik pakai purdah", aku memang suka tengok org pakai purdah...

Idda Hashim said...

Salam. Ini kali ketiga ke Makkah after haji n 1st umrah. Mmg byk perubahan dan kedai2 kat luar tu byk dah takde, bikin pembinaan hotel. Hehe, trima kasih..