Pages

JAGA MASA ANDA SEBAIK MUNGKIN

Sekiranya masa yang lalu boleh dikembalikan kepada kita semula, maka ramai yang sanggup membayar walaupun harganya sangat tinggi. Begitu juga dalam filem “Back To The Future” lakonan Michael J.Fox yang boleh kembali ke masa yang lalu dan masa depan dengan ciptaan mesin "Time Travel" dari seorang professor yang boleh kembali dan membetulkan sejarah.
Jika kita boleh kembali ke tahun 1942 di Jerman. Menolong seorang lelaki yang bernama “Adolf Hitler” dan membantu beliau menghapuskan semua yahudi di Eropah, maka sejarah hari ini akan berubah sama sekali. Tiada pergolakan dan perang di Palestin dan Lubnan. Rakyat Palestin hidup aman dan dunia hari ini tidak lagi dikuasai oleh yahudi maupun nasrani. Mungkin anak-anak kita hari ini pandai berbahasa Jerman dan Jepun kerana merekalah yang memerintah dunia sebab Amerika dan Britain yang tentu kalah seperti mana Jerman dan Jepun kalah dalam perang dunia ke2 dahulu.

Jadi masa itu sebenarnya lebih bernilai dari emas kerana masa yang lepas adalah sejarah untuk kita tidak mengulangi kesilapan dalam menentukan masa depan yang kita belum tahu lagi. Sekiranya kita menjaga masa dengan betul pasti mendapat kejayaan dalam hidup ini. Bijak pandai ada jugak mengatakan, `"masa itu emas". Hukum pula mengibaratkan masa sebagai pedang. Jika kita manusia tidak berusaha untuk mendahuluinya dalam maksud mengejar kepentingan dunia dan akhirat pada setiap masa, maka masa pasti akan mendahului kita. Masa cukup berharga kepada manusia. Bagi mereka yang mempunyai kerjaya masa sudah tentu memainkan peranan penting kerana setiap saat dilalui, akan ada tugasan serta urusan harus diselesaikan mengikut kerjaya masing-masing.

Majikan umpamanya akan menilai keberkesanan tugasan pekerjanya dengan memperuntukkan tempoh tertentu untuk mereka menyiapkan tugasan. Apabila disiapkan pada tempoh seperti ditetapkan, maka pekerja itu benar-benar memahami kepentingan menjaga masa. Islam mengajar manusia cara menjaga dan mengurus masa dengan baik serta berkesan mengikut kehendak syariat antaranya:

1. Membuat perancangan yang teliti. Setiap pekerjaan sudah pasti akan dilaksanakan mengikut masa tertentu. Justeru, penjadualan adalah sesuatu yang mustahak. Jadual hendaklah disediakan dengan kemas dan rapi bagi mengelakkan berlakunya sebarang pembaziran masa. Tempoh menyiapkan sesuatu kerja hendaklah ditetapkan untuk mengelakkan kerja tertangguh dan tidak sistematik. Nabi Allah Ibrahim a.s sendiri umpamanya menyediakan jadual khusus dalam waktu hidupnya seharian untuk bermunajat (berzikir) kepada Allah SWT, bermuhasabah diri dan berfikir mengenai ciptaan Allah SWT serta keperluan hidupnya seperti makan dan minum.

2. Sentiasa menepati masa kerana sebagai umat Islam yang sentiasa inginkan kemajuan diri, hendaklah sentiasa menepati masa bagi mengelak timbulnya hal negatif lain akibat kecuaian tidak mematuhi ketepatan masa. Kata-kata hikmat menyatakan: “Jangan tangguh kerja hari ini sehingga hari esok”.

3. Jangan membazir masa kerana orang yang benar-benar menghargai masa akan sentiasa memastikan waktu terluang diisi perkara bermanfaat untuk dirinya hingga tidak mempunyai waktu melakukan perkara merugikan.

4. Menjaga kualiti masa. Kualiti masa berbeza mengikut aktiviti serta keperluan tetapi Islam sudah menyusunnya mengikut batas tertentu yang pasti sesuai dan perlu diambil perhatian semua umat muslimin
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara, iaitu masa sihatmu sebelum sakit, masa lapangmu sebelum sibuk, masa mudamu sebelum tua, masa senangmu sebelum susah dan masa hidupmu sebelum mati.”

5. Berlumba-lumba meningkatkan kualiti dan produktiviti. Manusia dituntut menghasilkan sesuatu yang berkualiti dan bermutu supaya setiap masa dilalui memberi kebaikan. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Hendaklah kamu berlumba-lumba melakukan kebaikan.” Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah kasih kepada seseorang di antara kamu apabila bekerja sentiasa meningkatkan mutu kerjayanya.”

6. Beristiqamah dalam melakukan kerja. Kekuatan untuk mengekalkan semangat dan usaha boleh dilakukan apabila seseorang menyedari bahawa setiap tugas itu adalah ibadat kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan) kerjakanlah dengan bersungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhan-Mu hendaknya kamu berharap.”

7. Mengambil iktibar daripada masa silam. Setiap pekerjaan atau tugasan dilakukan tidak semuanya akan menghasilkan kejayaan seperti diharapkan, namun Islam menuntut kita supaya sentiasa menjadikan masa silam sebagai panduan membina kekuatan diri menghadapi dugaan hidup.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya sudah berlaku sunnah Allah SWT sebelum daripada kamu, kerana itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang yang mendustakan Rasul-Nya.” (Surah al-Imran, ayat 137)

8. Martabat manusia dinilai dengan masa.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sebaik-baik manusia yang panjang umurnya dan baik pula pekerjaannya, manakala sejahat-jahat manusia ialah yang panjang umurnya tetapi buruk pula amalannya.”

Allah SWT menyatakan dengan terang dan jelas berkenaan orang yang untung dan rugi dalam pengurusan masa hidup mereka melalui firman yang bermaksud: “Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”

Golongan manusia yang tidak akan rugi ini adalah golongan manusia yang melakukan kerja dan tugasan hidup mereka dengan menepati kehendak syariat. Dengan beberapa kaedah dinyatakan, orang beriman dan beramal soleh akan berusaha melakukan sesuatu pekerjaan dengan rasa insaf dan penuh penghayatan. Manusia yang untung ini juga akan sentiasa memohon kepada Allah SWT untuk menguatkan semangat mereka dalam perjuangan hidup di samping berusaha membantu rakan taulan serta saudara seagama dengan pesanan berguna.

Orang yang beruntung dalam hidup adalah mereka yang beriman dengan mengikrarkan lidahnya dan membenarkan hatinya bahawa semua ajaran dibawa junjungan Rasulullah SAW adalah benar belaka. Selain beriman, dia juga mengerjakan apa yang diimankannya dan membuat kebajikan mendatangkan manfaat kepada umum serta membawa orang lain ke arah jalan diredai.

P/S : BYK MASA AKU TERBUANG DGN FACEBOOK..ASTAFIRULLAHALAZIM

No comments: